Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
09.04.2010 14:37 - История и развитие на процесния подход
Автор: businessanalyst Категория: Бизнес   
Прочетен: 7699 Коментари: 0 Гласове:
0



image Дейността на всяка организация представлява верига от свързани помежду си процеси-от маркетинга и планирането до продажбите и обслужването след тях. Желаният резултат се достига по-ефективно, когато дейносттаи съответните ресурси се управляват като процес.
(ИСО 9000:2000)




Концепцията на процесния подход е възникнала в рамките на класическата школа, която се опитвала да опише функциите на управлението като независими една от друга. В противоположност на този възглед, процесният подход разглежда функциите като взаимосвързани. Процесният подход бил първоначално предложен от привържениците на школата за административно управление, които опитвали да опишат функциите на управителя. В последно време процесният подход придобива все по-голямо значение във връзка с развитието на информационните технологии и необходимостта от реструктурирания на предприятията. Преди повече от 200 години икономистът Адам Смит формулира теория, която имала за цел да опише индустриалните дейности, които били съществували вече столетия. Неговата работа ‘’Благосъстоянието на нациите” предлага група от принципи за организиране на индустриалния труд, които са революционни за своето време. Според него работата трябва да се разпредели на по-прости задачи (процеси), като всяка една от тях да се извършва от индивидуален работник. Всеки един работник по този начин би могъл да се специализира в дадени елементарни конкретни задачи и да не се налага да знае всички етапи от създаването на готовия продукт, поради което тъй като знанията му се концентрират само в дадена област – той би трябвало да стане по-полезен. Тази идея е доста проста за разбиране и осъществяване. Тези принципи са били (а и са) доста ефикасни когато се прилагат за масово производство или продукти, за произвеждането на които се използва необучен или неграмотен работен персонал.* Днешните компании в повечето случаи се основават на принципи, които произхождат от горната теория, но от друга страна пък много параметри на индустрията са се променили от времето на нейното създаване. Продуктите на пазара в повечето случаи са клиентно-ориентирани, а не са масово производство. Работната ръка вече е високообразована, като компетентните хора желаят да поемат отговорности и да се съревновават с останалите за заемане на ръководни постове. Пазарът за продукти е много по-широк и съревнованието за печелене на клиенти е много по-агресивно. Но най-голямата промяна в индустриалната дейност включва разработката на самите новиинструменти и техники. От всички модерни инструменти безспорно най-важни са информационните технологии, но не поради фактът, че чрез тях се подпомага работата на хората, а заради начина по който може да се предоставя информация на потребителите. Информацията е станала един изключително важен компонент на продуктите или услугите, които компанията предлага. Защо тогава трябва да се продължава с базирането на индустриалната дейност върху тези остарели принципи? Поради тази причина трябва да се преосмисля начинът на организация на дейността, за да може фирмата да оцелее в този нов свят. Ето защо е и необходимо едно ново определение за думата процес Казано накратко даден процес представлява комплектът от всички извършвани дейности, които се правят за да служат на ‘’клиента’’. Заданието на всеки един процес е да предложи/достави на всеки ‘’клиент’’ подходящата стока или услуга, като тази дейност трябва да се отличава с висока производителност (бързина) съпоставима срещу цена, дълъг живот на продукта, поддръжка и качество. Думата ‘’клиент’’ би трябвало да се разглежда в един по-широк смисъл, защото той може да бъде както краен потребител, така и друг субпроцес в обкръжението, който да е вътрешен или външен за фирмата, като например монтажен цех, бизнес партньор и т.н.




* Репин B., Елиферов В. Процесный подход к управлению, „Стандарты и качество”, 2004



Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: businessanalyst
Категория: Бизнес
Прочетен: 2023891
Постинги: 5
Коментари: 634
Гласове: 5
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930