Постинг
09.04.2010 09:52 -
Управление на бизнес процеси
Автор: businessanalyst
Категория: Бизнес
Прочетен: 2626 Коментари: 0 Гласове:
Последна промяна: 09.04.2010 10:02
Прочетен: 2626 Коментари: 0 Гласове:
2
Последна промяна: 09.04.2010 10:02
В книгите по бизнес е прието компаниите да се изобразяват във вид на пирамида, навярно за да подчертае тяхната устойчивост и неуязвимост във времето.Това е пълна глупост.Всъщност компаниите напомнят по-скоро на завързан отгоре наръч колове, където всеки кол се явява функционално подразделение. И главният проблем на мениджмънта е да превърне този вързоп от колове във взаимосвързаи процеси.
Бил Лус
В съвременната практика все повече се налага процесно-ориентираният подход за управление на организацията. Този подход разглежда дейността на компанията като съвкупност от взаимосвързани бизнес процеси, които обезпечават постигането на целите на организацията. Те протичат във всяка една организация, независимо от нейната сфера на дейност или размер. Компанията е това, което са нейните бизнес процеси. Ето защо през последните години теориите за управление на организациите се фокусират върху бизнес процесите и управлението им като залог за конкурентоспособност и развитие. Основните ползи от управлението на процесите са подобряване на контрола върху дейността и постигането на прозрачност. Това води до по-висока производителност, избягване на грешки, споделяне на знания, мотивация на служителите и удовлетвореност на клиентите. Управлението на бизнес процесите обаче не е лесна задача. Често бизнес процесите са сложни, обслужват се от различни информационни системи и изискват взаимодействие на редицаорганизационни звена. За да функционира ефикасно, дадена организация трябва да идентифицира и управлява множество взаимосвързани дейности. Всяка дейност, която използва ресурси и се управлява, за да бъде възможно превръщането на входните елементи в изходни елементи, може да бъде разглеждана като процес. Често изходните елементи на един процес се явяват входни за следващия процес.
Единствената константа за бизнес организациите е промяната. Kомпаниите бързо трябва да въвеждат нови бизнес модели и стратегии, чрез които ще бъдат способни да развиват успешно своя бизнес. Анализирайки предизвикателствата пред производствените организации днес, можем да кажем че основната цел е свързана с това как да постигнем по-ниски оперативни разходи, подобрим нивото на производителност, и в същото време да се поддържа непрестанно продуктово развитие необходимо за да се отговори на динамичната бизнес среда и потребителски нужди. Основната цел е да се направи възможно придобиването на конкурентни предимства, които надминават тези основани само на оптимизация на разходите.
Информационните системи и технологии се използват от десетилетия за подобряване на производителността и качеството в организациите чрез автоматизация на съществуващите процеси. За разлика от традиционния подход, при който първо се идентифицират проблемите, а след това се търсят технологични решения за тях, приреинженеринга на бизнес процеси първо се идентифицират високопроизводителните решения, които биха могли да се постигнат с помощта на реинженеринга и след това се търсят процесите, които би трябвало да бъдат подобрени с тяхна помощ. Например, използването на общи бази данни, информационна архитектура от типа клиент-сървър и корпоративните локални мрежи, осигуряват достъп до необходимата информация във всеки един момент независимо от нейното физическо разположение, което доведе до промяна на основното съществуващо правило, че в определен момент дадена информация може да съществува само на едно място. Експертните системи и невронните компютърни мрежи позволяват решаването на сложни задачи дори и от неспециалисти, което беше невъзможно преди тяхната поява. Системите за подпомагане взимането на решения и експертните системи правят възможно взимането на решения не само от страна на ръководните кадри, но и от редовите членове на организацията. Появата на безжичните комуникации, преносимите компютри, Интернет, електронната поща - позволяват на служителите, изпълняващи задачи извън офисите на фирмата, да получават, изпращат, съхраняват и обработват необходимата им формацията, независимо от тяхното местонахождение. Наличието на системи за автоматизирано проектиране и производство (CAD/CAM- /ComputerAidedManufacturing), на технологии като електронен обмен на данни (EDI- ElectronicDataInterchange), обработка на изображения (ImageProcessing) и др., доведоха до възможности за бързо и ефективно производство на продукти и услуги попоръчка, както и до значително съкращаване на периода между зараждането на първоначалната идея и нейната реализация, тоест на времето за поява на нов продукт/услуга на пазара. Един от най-големите феномени в бизнеса през 90-те години е появата на т. нар. системи за планиране ресурсите на предприятието (ERP). Тези софтуерни продукти предлагат на потребителите интегриран набор от модули (за финанси,за производство, за логистика и т.н.), ползващи съвместно обща база данни и съвместим и един с друг. Много компании въвеждат ERP за конкретни технически цели:да заместят остарели системи, които вече трудно се поддържат, да намалят разходите за хардуерната платформа , необходима за експлоатация на техния софтуер и т.н.
В съвременната практика все повече се налага процесно-ориентираният подход за управление на организацията. Този подход разглежда дейността на компанията като съвкупност от взаимосвързани бизнес процеси, които обезпечават постигането на целите на организацията. Те протичат във всяка една организация, независимо от нейната сфера на дейност или размер. Компанията е това, което са нейните бизнес процеси. Ето защо през последните години теориите за управление на организациите се фокусират върху бизнес процесите и управлението им като залог за конкурентоспособност и развитие. Основните ползи от управлението на процесите са подобряване на контрола върху дейността и постигането на прозрачност. Това води до по-висока производителност, избягване на грешки, споделяне на знания, мотивация на служителите и удовлетвореност на клиентите. Управлението на бизнес процесите обаче не е лесна задача. Често бизнес процесите са сложни, обслужват се от различни информационни системи и изискват взаимодействие на редицаорганизационни звена. За да функционира ефикасно, дадена организация трябва да идентифицира и управлява множество взаимосвързани дейности. Всяка дейност, която използва ресурси и се управлява, за да бъде възможно превръщането на входните елементи в изходни елементи, може да бъде разглеждана като процес. Често изходните елементи на един процес се явяват входни за следващия процес.
Единствената константа за бизнес организациите е промяната. Kомпаниите бързо трябва да въвеждат нови бизнес модели и стратегии, чрез които ще бъдат способни да развиват успешно своя бизнес. Анализирайки предизвикателствата пред производствените организации днес, можем да кажем че основната цел е свързана с това как да постигнем по-ниски оперативни разходи, подобрим нивото на производителност, и в същото време да се поддържа непрестанно продуктово развитие необходимо за да се отговори на динамичната бизнес среда и потребителски нужди. Основната цел е да се направи възможно придобиването на конкурентни предимства, които надминават тези основани само на оптимизация на разходите.
Информационните системи и технологии се използват от десетилетия за подобряване на производителността и качеството в организациите чрез автоматизация на съществуващите процеси. За разлика от традиционния подход, при който първо се идентифицират проблемите, а след това се търсят технологични решения за тях, приреинженеринга на бизнес процеси първо се идентифицират високопроизводителните решения, които биха могли да се постигнат с помощта на реинженеринга и след това се търсят процесите, които би трябвало да бъдат подобрени с тяхна помощ. Например, използването на общи бази данни, информационна архитектура от типа клиент-сървър и корпоративните локални мрежи, осигуряват достъп до необходимата информация във всеки един момент независимо от нейното физическо разположение, което доведе до промяна на основното съществуващо правило, че в определен момент дадена информация може да съществува само на едно място. Експертните системи и невронните компютърни мрежи позволяват решаването на сложни задачи дори и от неспециалисти, което беше невъзможно преди тяхната поява. Системите за подпомагане взимането на решения и експертните системи правят възможно взимането на решения не само от страна на ръководните кадри, но и от редовите членове на организацията. Появата на безжичните комуникации, преносимите компютри, Интернет, електронната поща - позволяват на служителите, изпълняващи задачи извън офисите на фирмата, да получават, изпращат, съхраняват и обработват необходимата им формацията, независимо от тяхното местонахождение. Наличието на системи за автоматизирано проектиране и производство (CAD/CAM- /ComputerAidedManufacturing), на технологии като електронен обмен на данни (EDI- ElectronicDataInterchange), обработка на изображения (ImageProcessing) и др., доведоха до възможности за бързо и ефективно производство на продукти и услуги попоръчка, както и до значително съкращаване на периода между зараждането на първоначалната идея и нейната реализация, тоест на времето за поява на нов продукт/услуга на пазара. Един от най-големите феномени в бизнеса през 90-те години е появата на т. нар. системи за планиране ресурсите на предприятието (ERP). Тези софтуерни продукти предлагат на потребителите интегриран набор от модули (за финанси,за производство, за логистика и т.н.), ползващи съвместно обща база данни и съвместим и един с друг. Много компании въвеждат ERP за конкретни технически цели:да заместят остарели системи, които вече трудно се поддържат, да намалят разходите за хардуерната платформа , необходима за експлоатация на техния софтуер и т.н.
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 5
Архив